onsdag 21 maj 2008

Friluftsdag

Igår hade Victor friluftsdag med skolan, de skulle vara nere i fårhushagen och leka olika lekar. På morgonen är det fint väder och Vicke klär på sig för att kunna vara ute. Men vi vet att det ska bli dåligt väder på dagen så eftersom jag är en så glömsk mamma packar jag ner galonkläder och stövlar i hans väska så att han kan lägga ur de i skolan.
Hemma sitter jag och pluggar men efter ett tag ser jag att det börjar blåsa upp och bli alldeles svart ute. Stackars Victor tänker jag om det ska bli regn nu när de är ute. Men döm om min förvåning när jag ser att det börjar hagla. Det är jätte stora hagel och allt jag kan tänka på är hur ont det ska göra på de stackars barnen som är ute. Det slutar ju inte heller, det haglade säkert i mellan 5 och 10 minuter för att sedan övergå i störskurar. Efter ett tag kom världens blixt och sedan var det dags för åska. Samtidigt som vädret var som värst ville Nelson gå ut och bajsa men när han fick se hur det såg ut så vägrade han gå ut. När regnet slutat klädde jag på mig alla mina regnkläder och begav mig ut för att gå en promnad med Nelson. Vi gick ner till fårhagen för att se om jag såg några barn kvar där och helt plötsligt hör jag någon ropa till Victor att hans mamma var där. Så han sprang till mig och jag var ju tvungen att fråga hur blöta de hade blivit. Men inte någon var särskilt blöta för de hade ställt sig på olika platser för att söka skydd. Victor och flera andra stod i en gångtunnel och slapp på så sätt bli blöta.

Inga kommentarer: