torsdag 10 september 2009

Ännu mer om Gösta

Nu har det gått några dagar utan att jag har skrivit något om mitt nya husdjur Gösta, det beror på att jag inte haft min dator hemma, den gick sönder men nu är den fixad igen.

Måndag den 7 september

Gösta står i hallen så vi kan ha honom under uppsikt för att se vad som händer med honom. Det händer inte så mycket med honom, han sitter mest uppe under locket som vanligt. Jag har knappt sett att han har varit nere och ätit, men det har han gjort. Hela burken är full med bajs och det är gropar i maten så han borde vara mätt. På kvällen när jag ska gå och lägga mig ser jag att han faktiskt har tagit sig ner från locket och äter, jippi, han måste ha mat för att bli en puppa.
Det har även blivit mer trådar i burken som allt bajs fastnar i så man ser alla trådar.

Tisdag den 8 september

Oj vad han har vuxit, man ser när han ligger där uppe att han har blivit både tjockare och längre, det har hänt massor på den här tiden som jag har haft honom. På kvällen när vi tittar till honom ser vi att han har gått ner i burken, han har blivit så lång att han sträcker sig från locket till botten i utsträckt tillstånd.


Han äter en massa på kvällen och natten när det är lugnt och stilla här hemma, det syns på det här kortet att han har vuxit en massa.

Onsdag den 9 september

Som vanligt sitter Gösta mest under locket, nu ser jag att han har ätit en hel del av sitt papper som sitter under locket. Men det ser ut som det finns ett lager kvar så jag hoppas att det kommer gå bra när jag ska flytta över honom till sitt nästa hem.
På kvällen ser jag att det äntligen har hänt, han har hängt sig i locket som ett J. Det betyder att det inte är så långt kvar nu innan han blir en puppa. Tyvärr blev det inte något foto på det då ljuset i huset inte var det bästa. Jag flyttade upp honom i bokhyllan igen då man ska vara försiktig med larven när det ska bli till en puppa.

Torsdag den 10 september

Idag har det äntligen skett, Gösta har blivit en puppa. Han hänger i locket och det ser lite otrevligt ut när han nu har blivit puppa. Jag tycker inte att han var särskilt fin som larv men nu är det nästan lite äckligt faktiskt. Jag ser inte fram så mycket till att han ska bli fjäril eftersom jag är så rädd för fjärilar, men vem vet det kanske går bra när jag själv har fött upp honom.


Den här bilden är inte så jätte bra, men man kan ana att det är en puppa som man ser i burken.

Inga kommentarer: