söndag 27 september 2009

Hjälp han är en fjäril!

Lördagen den 19 september

Det blev precis som jag trodde, jag missade när Gösta tog sig ut ur puppan. När vi kom hem på kvällen gick jag fram till Göstas låda och tittade, jag såg inte någon fjäril men tyckte att puppan såg konstig ut. Min första tanke var jaa han har inte blivit fjäril men han är nog på väg snart för puppan ser så konstig ut. Jag tar ut lådan ur bokhyllan och ställer den på bordet för att kika lite närmare. Då ser jag vad som har hänt och håller på att dö känns det som. Han har blivit en fjäril, HJÄLP vad ska jag göra nu, jag har ju inte stoppat in någon mat till honom ännu och jag vågar absolut inte sätta in något till honom. Han skulle ju kunna rymma om jag lyfter på locket.
Innan jag försöker ta mod till mig att göra lite mat för att sedan stoppa in det till honom så fotograferar vi honom så att jag ska kunna se lite närmare hur han ser ut. Men vad är det med honom, han sitter helt still och ser död ut.


Han sitter ju upp och ner också!

Jag känner mig nästan helt säker på att han är död, det är bara för att jag var borta och inte hann med att ge honom någon mat. Stackars Gösta!


En bild på hur puppan såg ut när han kommit ut ur den.

Jag samlar mod till mig och skakar lite på kartongen för att se om han kanske rör på sig, och till min förskräckelse så gör han det, han flyger faktiskt runt lite i lådan. Som tur är har jag en modig man som fotograferar honom, men Gösta tycker inte om det utan sätter sig på kvisten igen.


Gösta sitter på sin blomkvist


Gösta framifrån


Här ser man lite av Göstas fina färger

Jag gör i ordning lite mat till Gösta som innebär lite sockerlösning på ett hushållspapper. Men jag vågar inte själv stoppa in den utan får lite hjälp, snälla Gösta ät lite nu. Men icke sa nicke, han flyger inte dit utan sitter kvar på sin blomkvist.

Söndagen den 20 september

Eftersom det är så fantastiskt fint väder och riktigt varmt ute idag så bestämmer jag mig för att det är en bra dag för Gösta att bli fri. Jag hoppas att han har en större chans att överleva om han får komma ut när det faktiskt är en varm sensommar dag.
Det var ett stort steg för mig som är så rädd för fjärilar att släppa ut honom, jag vågade inte öppna locket själv, men jag var med under hela tiden.


Vi har ställt ut hela lådan på bordet ute

Jag var väldigt rädd under hela tiden eftersom jag inte visste åt vilket håll han skulle flyga när han väl kom ut ur kartongen därför stod jag en lite bit ifrån.

Här kommer nu lite bilder från när Gösta blev fri, tyvärr fick vi inte med när han flög ut ur kartongen.








Här kan man se tydligt hur fin Gösta är



Gösta flög ut ur sin kartong och han såg lycklig ut när han sedan flög över staketet till grannen. Det var sista gången vi såg honom och jag hoppas att han fortfarande lever.

Inga kommentarer: