lördag 5 september 2009

kalas och gösta

Idag har Emil haft sitt 6-års kalas. Han hade bjudit några av sina kompisar och det var så fint väder att vi bestämde oss för att vara ute under kalaset. Vi började kalaset med att äta lite korv med bröd som jag grillade. Därefter var det fri lek som gällde eftersom ingen ville tävla i en trekamp som vi hade bestämt oss för. Alla hoppade studsmatta och hade jätte kul, därefter var det dags för fika, som lätt slank ner hos alla barn. Innan skattjakten var det lite mer lek. Emil fick jätte fina saker som han tyckte jätte mycket om, det var lego och några gubbar. Vicke har varit jätte duktig och hjälpt honom att bygga ihop alla legosaker som han fått, tack Victor.

Nu ska jag gå över till min lilla vän, jag ska skriva i bloggen varje dag om honom eftersom det bli lättare för mig när jag sedan ska föra över lite om honom till min rapport som jag måste skriva. På det här sättet blir det lättar för mig att göra detta, här kommer det även att komma lite kort på honom.

Lördagen den 5 september 2009

När jag vaknar och tittar till Gösta sitter han fortfarande uppe under locket. Han sitter helt still och jag blir lite orolig för honom, men när jag rör på burken ser jag att han rör på sig som tur är. Vid 12 får Gösta vara med på sitt första kalas när Emil fyller år. Han sitter under locket och får stå uppe i bokhyllan för att inget ska hända med honom.
Innan alla barnen går hem plockar jag ner honom så att de får kika på vår nya inneboende. Det är svårt att se honom då han sitter under locket och bara rör sig lite grann. Några timmar senare när jag tittar till honom sitter han på samma ställe men något har hänt. Jag blir alldeles iskall, han är DÖD, jo det måste vara så. Han är i TVÅ delar, stackars Gösta, jag är världens sämsta larvuppfödare. Jag lyfter upp burken och TITTA han rör sig, han LEVER. Oj vad glad jag blir. Vad är det då för extra del som sitter i locket på burken?


Inte är det bajs för det ligger två små pluttar på botten som måste vara bajs. Den andra delen ser ut som en lite del av Gösta så jag plockar fram pappret jag fick med mig från skolan. När jag läser ser jag att innan larven blir en puppa ska den ömsa skinn 5 gånger. Det måste vara det han har gjort! Jag ställer honom i hallen och då ser jag att han håller på med den andra delen, det ser ut som han äter på den. Usch så äckligt det är om det nu är så att han har ömsat och sedan äter upp den. Nästa gång jag kommer och tittar till honom så är den lilla extra delen borta, han har helt enkelt ätit upp den. Jag vet inte om det är något som larverna gör, men Gösta gör det uppenbarligen.
Nu undrar jag bara om han ska fortsätta sitta kvar där uppe under locket, det är ju inte så kul eftersom det är så svårt att se vad han håller på med där uppe.

Men lite senare på kvällen när jag går förbi honom så ser jag att han har rört sig. Han är nog på väg ner mot maten igen, han sitter iallafall på sidan på burken och vi kan nu se honom ordentligt.

2 kommentarer:

Weronica sa...

fy fan vag äckligt... fattar inte att du gör det här.. blä!!!

Fredrik sa...

Men Wirre jag måste göra detta, det ingår ju i skolan. Jag har inte något val, men man vänjer sig=) Det blir värre när han blir fjäril då vet jag inte om jag kommer klara av det.